När jag utbildade mig till marknadsekonom på Berghs school of Communication åren 1986-87 hade vi ibland externa föreläsare. Ett möte som fick en avgörande betydelse för min framtid som entreprenör var föreläsningen med Pierre Lingheim. Det var en fullkomligt häpnadsväckande historia om hans företag Idé-Data. Pierre berättade om hur han lanserade sin produkt, Graph-in-the-box, på marknaden. När han startade företaget var han var bosatt och hade sitt företag i Sverige, men när han skulle presentera Graph-in-the-box för marknaden gjorde han inte det här. Istället hade han vänt sig direkt till den tuffa amerikan- ska marknaden.
Varför? Svaret är lika enkelt som genialt. Pierre hade resonerat som så att allt inom datavärlden kom från USA (så var det på den tiden…). Alltså behövde hans produkt lanseras där för att på så sätt få uppmärksamhet i övriga världen. Det som var så fantastiskt med Pierres historia var att han beskrev hur han och hans medhjälpare, med inga medel alls, men tack vare galna idéer och en rad slumpmässiga möten till slut hamnade i amerikansk TV. Succén var ett faktum.
Jag baxnade av inspiration. Pierres sätt att gå på tvären, att utmana traditionella mönster och inte gå upptrampade stigar var för mig en klockren uppmaning till att börja tänka utanför ramen. Efter mötet med Pierre tog jag med mig insikten att det egentligen inte finns några begränsningar. Jag kunde börja där jag stod utan annan hjälp än min kraft och kreativitet. Ögonblicket påverkade mig så starkt att jag flera decennier senare fortfarande minns tillfället som igår. Tack Pierre.
Karin Tenelius, Stockholm, Sverige